Δευτέρα, 26 Απριλίου 2010

ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ-2ο ΤΕΥΧΟΣ-ΜΑΡΤΙΟΣ 2010

Εκατόμβη από τον Εγκέλαδο στη Χιλή
Τουλάχιστον 147 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους από την ισχυρή σεισμική δόνηση εντάσεως 8,8 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ που έπληξε τη νότια Χιλή στις 03:34 τοπική ώρα. Μόνο στη Μαουλέ της νότιας Χιλής οι νεκροί υπολογίζονται σε τουλάχιστον 85.
Τουλάχιστον 147 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους από την ισχυρή σεισμική δόνηση εντάσεως 8,8 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ που έπληξε τη νότια Χιλή στις 03:34 του Σαββάτου 27-2-20120τοπική ώρα. Μόνο στη Μαουλέ της νότιας Χιλής οι νεκροί υπολογίζονται σε τουλάχιστον 85, σύμφωνα με την πρόεδρο της χώρας Μισέλ Μπασελέτ, η οποία δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο οι νεκροί από τον σεισμό να είναι τελικά πολύ περισσότεροι.
Την ίδια ώρα, σεισμικά κύματα πλήττουν τον Ειρηνικό Ωκεανό μετά το σεισμό και το φαινόμενο αναμένεται να παύσει στην Ιαπωνία με κύματα ύψους 30 εκατοστών, ανακοίνωσε εκπρόσωπος της εθνικής μετεωρολογικής υπηρεσίας των ΗΠΑ. «Το τσουνάμι μπορεί να διαρκέσει όλη την ημέρα», υπογράμμισε στέλεχος της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ που τόνισε πως «θα σταματήσει όταν θα φθάσει στη στεριά από την άλλη πλευρά του Ειρηνικού, στην Ασία».
Οι αμερικανικές αρχές επέκτειναν την προειδοποίηση για τσουνάμι σε όλες τις χώρες του Ειρηνικού Ωκεανού.
Η Χιλιανή πρόεδρος τόνισε εξάλλου ότι δυο πλοία, δυο ελικόπτερα και ένα αεροσκάφος αποστέλλονται στο νησί Ρόμπινσον Κρουσόε, στα ανοικτά του Σαντιάγο, το οποίο καλύφθηκε από ένα τεράστιο κύμα μετά τον ισχυρό σεισμό. Στο συγκεκριμένο νησί, μάλιστα, αγνοείται ομάδα περίπου 10 Γάλλων αρχαιολόγων που πραγματοποιούσαν υποβρύχιες ανασκαφές στον κόλπο Κάμπερλαντ για να βρουν τα απομεινάρια τρικάταρτου καραβιού του 17ου αιώνα. Προσπάθειες του Γαλλικού Πρακτορείου να επικοινωνήσει με τη συγκεκριμένη ομάδα αρχαιολόγων έχουν έως τώρα αποβεί άκαρπες.
Σύμφωνα με τη χιλιανή τηλεόραση, το διεθνές αεροδρόμιο της πρωτεύουσας Σαντιάγο υπέστη σοβαρές ζημιές και θα παραμείνει κλειστό για 24 τουλάχιστον ώρες.
Από ελληνικής πλευράς, υπάρχει έκδηλη ανησυχία για τους περίπου 1500 Έλληνες που ζουν στη Χιλή. Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Δρούτσας επικοινώνησε σχετικά με την πρέσβειρα της Χιλής στην Αθήνα, ενώ το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών μέσω της μονάδας διαχείρισης κρίσεων που έχει ενεργοποιήσει προσπαθεί να συγκεντρώσει πληροφορίες για τους Έλληνες ομογενείς.
Συλλυπητήριο τηλεγράφημα στην Χιλιανή ομολόγό του απέστειλε ο Έλληνας Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας.
ΠΡΟΓΙΟΣ ΝΙΚΟΣ & ΦΡΑΓΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ Ε΄ΤΑΞΗ
Μορφολογία του ελληνικού εδάφους
Παράλια Η Ελλάδα ως χερσόνησος είναι περιζωμένη από θάλασσα. Το βασικό γνώρισμα της είναι ο πλούσιος διαμελισμός των παραλίων της και πολλά νησιά της. Πραγματικά, τα παράλια της χώρας μας είναι δαντελωτά. Έχουν κόλπους, όρμους, χερσονήσους, ακρωτήρια και νησιά σε τέτοια αναλογία, που δεν τη συναντάμε σε άλλη χώρα. Το μήκος των ακτών της Ελλάδας είναι 15.020 χιλιόμετρα. Βέβαια, το μήκος λογαριάζεται ευθύγραμμα. Υπολόγισαν, πως αν θελήσει κανένας να περιπλεύσει από κοντά όλα τα ελληνικά παράλια, περνώντας από όλους τους κόλπους, τους όρμους και τους κάβους, θα έκανε διαδρομή μεγαλύτερη από αυτήν, που χρειάζεται να κάμει ένα πλοίο, το οποίο ταξιδεύει κατευθείαν από τον Πειραιά στη Νέα Υόρκη.
Θάλασσες Η Ελλάδα με τα νησιά της βρέχεται από τη Μεσόγειο. Σχηματίζονται τα εξής πελάγη: Ιόνιο, Μυρτώο, Αιγαίο, Θρακικό, Ικάριο, Κρητικό, Καρπάθιο και Λιβυκό.
Νησιά Μεγάλα και μικρά νησιά(3000) είναι διάσπαρτα, σε όλα τα πελάγη μας, που πλαισιώνουν και ομορφαίνουν τον ηπειρωτικό χώρο. Τα πιο πολλά βρίσκονται στο Αιγαίο Πέλαγος. Συνολικά, Υπάρχουν 151 νησιά, που κατοικούνται. Πολλά άλλα μικρά ξερονήσια είναι ακατοίκητα και έχουν έκταση 348 τ. χλμ. Τα μεγαλύτερα νησιά είναι η Κρήτη, η Εύβοια και η Ρόδος. Τα νησιά τα εντάσσουμε σε μεγαλύτερα συμπλέγματα. Τα συμπλέγματα αυτά είναι: 1. Ιόνια Νησιά ή Επτάνησα(Κέρκυρα, Ιθάκη, Λευκάδα κ. α), 2.Νησιά Μυρτώου( Κύθηρα-Αντικύθηρα), 3. Βόρειες Σποράδες(Σκόπελος, Σκύρος, Σκιάθος κ. α), 4. Εύβοια, 5. Νησιά Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, νησιά Σαρωνικού, Αργολικού κ. α), 6. Κρήτη.
Κόλποι Οι σπουδαιότεροι κόλποι είναι: Αμβρακικός, Πατραϊκός, Κορινθιακός, Κυπαρισσιακός, Μεσηνιακός, Λακωνικός, Αργολικός, Ευβοϊκός, Θερμαϊκός, Κασσάνδρας, Αγίου Όρους, Στρυμονικός, Καβάλας, Χανίων, Σούδας, Σαρωνικός, Παγασητικός κ α.
Λιμάνια Πολλά είναι τα λιμάνια της Ελλάδας, όπου προσεγγίζουν μεγάλα και μικρά πλοία, φορτηγά και επιβατηγά. Αναγράφουμε 10 λιμάνια, τα πιο σπουδαία στη σειρά σύμφωνα με τον αριθμό των πλοίων, που προσεγγίζουν σε αυτά κάθε χρόνο: 1)Πειραιά, 2)Κέρκυρας, 3)Πάτρας, 4)Ηρακλείου, 5)Θεσσαλονίκης, 6) Ελευσίνας, 7) Σούδας, 8) Ηγουμενίτσας, 9) Σύρου, 10)Τήνου.
Χερσόνησοι Μεσσήνης, Λακωνική, Αργολική, Αττικής, Μαγνησίας, Χαλκιδική κ. α.
Ακρωτήρια Άκτιο, Άραξος, Ταίναρο, Μαλέας, Σούνιο, Καφηρέας, Αρτεμίσιο, Καναστραίο, Δρέπανο, Αγίου Όρους κ.α.
Πορθμοί Ο πορθμός του Ευρίπου στην Εύβοια, που το ελάχιστο πλάτος του είναι 40μ. Στο στενό αυτό γίνεται η παλίρροια. Κάθε 6 ώρες η μέση στάθμη ανέρχεται και κατέρχεται. Η κίνηση αυτή των νερών δημιουργεί το παλιρροϊκό ρεύμα. Ο πορθμός του Ρίου-Αντιρρίου στον Κορινθιακό και της Πρέβεζας, στην είσοδο του Αμβρακικού Κόλπου.
Διώρυγες Η διώρυγα της Κορίνθου ( μήκος 6,3 χιλιόμετρα) και της Λευκάδας.
Έδαφος Το έδαφος της Ελλάδας είναι ορεινό και ημιορεινό σε ποσοστό μεγαλύτερο από 3/4. Στα 131.944 τ. χλμ 100.000 περίπου είναι ορεινά και ημιορεινά. Τη χώρα διασχίζουν από άκρη σε άκρη, ψηλά ή χαμηλά βουνά, που σταυρώνονται αναμεταξύ τους και κλείνουν μικρές και όχι πολύ εύφορες πεδιάδες. Στη Δυτική Ελλάδα υπάρχει η οροσειρά της Πίνδου, που είναι συνέχεια των Δειναρικών Άλπεων. Στην Ανατολική Ελλάδα έχουμε τις διακλαδώσεις του Αίμου.Το ψηλότερο βουνό της Ελλάδας είναι ο Όλυμπος, με ύψος 2.917 μ. Κατά την μυθολογία, στις κορυφές του είχαν τα παλάτια τους οι δώδεκα θεοί των αρχαίων Ελλήνων, με αρχηγό το νεφελοσυνάχτη Δία. Αναγράφουμε τα πιο ψηλά βουνά της Ελλάδας στη σειρά κατά το ύψος τους. 1. Όλυμπος (2.917 μ.) 2.Σμόλικας (2.637μ.) 3.Βόρας (2.524 μ.) 4.Γράμμος (2.520 μ.) 5.Γκιώνα (2.510 μ.) 6.Τύμφη (2.497μ.) 7.Αθαμανικά (2.469 μ.) 8.Παρνασσός (2.497μ.) 9. Ψηλορείτης (2.456 μ.) 10.Λευκά Όρη (2.452 μ.).
Πεδιάδες Ανάμεσα στα βουνά σχηματίζονται αρκετές πεδιάδες, κοιλάδες και οροπέδια. Κάπως πιο εκτεταμένες είναι οι πεδιάδες της Θεσσαλίας, της Θεσσαλονίκης, της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Ωστόσο, σχετικά εύφορες είναι και άλλες μικρότερες πεδιάδες, όπως της Άρτας, του Αγρινίου, της Βοιωτίας, του Άργους και άλλες μικρότερες.
ΠοταμοίΗ χώρα μας έχει ξερό κλίμα, γιατί δεν έχει άφθονες βροχές. Για αυτό και τα νερά δεν είναι πολλά. Έτσι, δεν σχηματίζονται μεγάλοι ποταμοί, που να είναι και ταυτόχρονα και πλωτοί. Ο πιο μεγάλος ποταμός είναι ο Έβρος στα σύνορα Ελλάδας και Τουρκίας. Πηγάζει από τη Βουλγαρία και χύνει τα νερά του στο Θρακικό Πέλαγος. Έχει μήκος στο ελληνικό έδαφος 204 χλμ. και είναι πλωτός από μικρά πλοιάρια. Κοινούς ποταμούς με τη Βουλγαρία έχουμε τον Στρυμόνα και τον Νέστο και με την Γιουγκοσλαβία τον Αξιό. Χύνονται όλοι στο Αιγαίο Πέλαγος. Αναγράφουμε τους πιο μεγάλους ποταμούς στη σειρά: Αλιάκμονας, Αχελώος, Πηνειός (Θεσσαλίας), Θύαμης, Αλφειός, Άραχθος, Ενιπέας, Ευρώτας, κ.ά.
Λίμνες Υπάρχουν πολλές λίμνες στην Ελλάδα. Οι πιο πολλές βρίσκονται στις βόρειες περιοχές της χώρας και δεν έχουν μεγάλο βάθος. Αναγράφουμε μερικές και δίπλα τους την έκταση σε τετραγωνικά χιλιόμετρα:
Τριχωνίδα
97 τ. χλμ.
Βόλβη
76 τ. χλμ.
Βεγορίτιδα
72 τ. χλμ.
Βιστωνίδα
46 τ. χλμ.
Πρέσπα Μικρή
43 τ. χλμ.
Πρέσπα Μεγάλη
38 τ. χλμ.
Καστοριάς
29 τ. χλμ.
Υλίκη
23 τ. χλμ.
Παμβώτιδα
19 τ. χλμ.
Κλίμα Το κλίμα της Ελλάδας είναι θαλάσσιο και ηπειρωτικό στις ορεινές περιοχές. Κλίνει, γενικά περισσότερο προς το μεσογειακό, γιατί οι δαντελωτές ακτές της λούζονται από τη Μεσόγειο. Είναι κλίμα ήπιο. Έχει βροχές το χειμώνα, αλλά τους πιο πολλούς μήνες έχει ξηρασία και ψηλές θερμοκρασίες το καλοκαίρι. Ωστόσο το ζεστό καλοκαίρι μετριάζεται από τις θαλάσσιες αύρες και τα μελτέμια. Η μέση θερμοκρασία του έτους κυμαίνεται μεταξύ +16° και +19° Κ. Οι περισσότερες βροχές όλο το χρόνο πέφτουν στη Β.Δ. και Δ. Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα οι περισσότερες βροχές πέφτουν στην Κέρκυρα και στα Ιωάννινα και οι λιγότερες στη Αττική. ΚΑΡΑΝΤΩΝΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΜΑΛΤΕΖΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Για να γελάσουμε…
· Πως λέγεται το αβγό που στολίζεται και βάφεται για να βγει; Θαβγό!
· Τι είναι ένα πρόβατο χωρίς κεφάλι και πόδια; Σύννεφο!
· Πώς λέγεται μια ξανθιά μέσα σε ένα πανεπιστήμιο; Επισκέπτρια
· Πως λέγεται η γυναίκα με τρία παιδιά; ΓΕΝΝΗΤΡΙΑ
· Πώς λέγεται το λεωφορείο που χορεύει συρτάκι; Zor -bus !
· Πως λεγόταν ο φούρναρης στον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών; Καραμολέγκολας....
· Πώς λέγετε ένα έντομο μέσα στο ταξί; Εντομεταξί
· Ποια ήταν η τελευταία ταινία που είδε ο Οτσαλάν; Η μονωτική.
ΚΑΡΑΝΤΩΝΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ- ΣΤ΄ΤΑΞΗ
ΚΕΦΑΛΑ ΛΙΝΑ &
ΜΑΛΤΕΖΟΥ ΧΡΥΣΑ Ε΄ΤΑΞΗ


Και ένα γατάκι που… γελάει!
Μαμά μου!!!!!
ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ ΒΑΣΩ
ΧΙΟΥΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΣΤ΄ΤΑΞΗ

ΖΩΑ ΠΡΟΣ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ
ΚΑΦΕ ΑΡΚΟΥΔΑ
Για κάποιους πολιτισμούς η αρκούδα είναι σύμβολο αναγέννησης και παρθενογένεσης, γιατί κρύβεται στη φωλιά της στις αρχές του χειμώνα και εμφανίζεται πάλι την άνοιξη μαζί με τα μικρά της. Ζώο παρεξηγημένο, αφού παρά τις αντίθετες δοξασίες επιτίθεται μόνο αν βρεθεί σε θέση άμυνας, ζούσε κάποτε σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο. Σήμερα η κατάσταση των πληθυσμών και των βιοτόπων της είναι ιδιαίτερα κρίσιμη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο: τους τελευταίους δύο αιώνες η καφέ αρκούδα έχασε το 60% της επικράτειάς της και το 50% του πληθυσμού της. Το πιο εντυπωσιακό θηλαστικό του δάσους απειλείται πλέον με εξαφάνιση.
Απειλές: Οι ελληνικοί πληθυσμοί του είδους είναι οι σημαντικότεροι στις νότιες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης: υπολογίζεται ότι στη χώρα μας ζουν περίπου 150 καφέ αρκούδες. Δυστυχώς όμως και εδώ παρουσιάζουν μείωση. Έτσι, ενώ παλαιότερα η καφέ αρκούδα ζούσε σχεδόν σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, σήμερα απαντάται στους κύριους ορεινούς όγκους της βόρειας και κεντρικής Πίνδου και της δυτικής Ροδόπης.
ΤΑ ΔΕΛΦΙΝΙΑ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ
Οι πρόγονοι των σημερινών δελφινιών εμφανίστηκαν πριν από 65.000.000 χρόνια. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ήταν χερσαία θηλαστικά που με την πάροδο του χρόνου προσαρμόστηκαν στο υγρό στοιχείο και έγιναν αμφίβια, προτού εξελιχθούν σε θαλάσσια θηλαστικά. Επίσης ανέπτυξαν κάποιες ιδιαίτερες ικανότητες, όπως ο ηχοεντοπισμός που τους επιτρέπει να προσδιορίζουν αντικείμενα μέσω της εκπομπής ήχων (σαν ένα φυσικό ραντάρ). Οι φυσικοί εχθροί των δελφινιών είναι ελάχιστοι. Κι όμως......τα δελφίνια κινδυνεύουν εξαιτίας ανθρωπογενών παραγόντων, όπως είναι: * η τυχαία αιχμαλωσία τους σε αλιευτικά εργαλεία,* η παράνομη αλιεία (π.χ. χρήση δυναμίτη),* η θαλάσσια ρύπανση, και* η εκ προθέσεως θανάτωσή τους.
ΜΑΥΡΟΓΥΠΑΣ
Ένα από τα πιο απειλούμενα αρπακτικά στην Ευρώπη είναι ο μαυρόγυπας. Κατά τους ιστορικούς χρόνους το είδος αυτό είχε μεγάλη εξάπλωση και υπήρχε σε χώρες όπως η Γαλλία, η Τσεχία, η Σλοβακία και η Ρουμανία.
Απειλές Ο βασικός παράγοντας που έχει οδηγήσει στον περιορισμό του πληθυσμού του μαυρόγυπα είναι η έλλειψη τροφής. Η αλλαγή στον τρόπο ζωής των κατοίκων των αγροτικών περιοχών και -κυρίως- η ταφή των νεκρών ζώων, στερεί από αυτό το αρπακτικό την κυριότερη πηγή τροφής
Καρέττα- Καρέττα
Η θαλάσσια χελώνα καρέτα (Caretta caretta) εμφανίστηκε στη γη πριν από δεκάδες εκατομμύρια χρόνια και αποτελεί μια από τις πιο επιτυχημένες μορφές ζωής στην ιστορία του πλανήτη μας. Είναι το μόνο είδος θαλάσσιας χελώνας που αναπαράγεται στην Ελλάδα, όπου βρίσκονται οι πιο σημαντικοί βιότοποί της στη Μεσόγειο. Για πρώτη φορά εδώ και εκατομμύρια χρόνια, η καρέτα απειλείται με εξαφάνιση. Απειλές Η υποβάθμιση και η καταστροφή των βιότοπων όπου αναπαράγεται η καρέτα θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο την επιβίωση του είδους. Σημαντικές απειλές αποτελούν επίσης η χρήση μη επιλεκτικών αλιευτικών εργαλείων -κάθε χρόνο χιλιάδες θαλάσσιες χελώνες μπλέκονται τυχαία στα δίχτυα και τα παραγάδια και πνίγονται- και η ρύπανση από προϊόντα πετρελαίου, χημικές ουσίες και σκουπίδια. Ιδιαίτερο πρόβλημα αποτελούν οι πλαστικές σακούλες, αφού οι χελώνες τις τρώνε, νομίζοντας πως πρόκειται για τσούχτρες, με αποτέλεσμα να πεθαίνουν από ασφυξία. Τέλος, κάποιες χελώνες τραυματίζονται, μερικές φορές θανάσιμα, από ταχύπλοα σκάφη που πλέουν κοντά στις παραλίες ωοτοκίας.
ΛΥΚΟΣ
Ο λύκος υπήρξε το θηλαστικό με τη μεγαλύτερη γεωγραφική εξάπλωση στον πλανήτη μας.Σήμερα έχει εξαφανιστεί από ένα μεγάλο μέρος της προηγούμενης κατανομής του που κάλυπτε σχεδόν όλο το Βόρειο Ημισφαίριο. Από τον 14ο αιώνα και μετά από συστηματικές προσπάθειες εξόντωσης του, εξαφανίσθηκε από 14 χώρες της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης. Ο λύκος δεν υπήρξε ποτέ στόχος προσπαθειών ολοκληρωτικής εξόντωσης στην Ελλάδα. Παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά το μέλλον του λύκου στην Ελλάδα:Η ελάττωση της φυσικής λείας του λύκου, η σταδιακή χαλάρωση εφαρμογής μεθόδων και τρόπων πρόληψης των ζημιών τη θεώρηση του επαγγέλματος του κτηνοτρόφου, η παράνομη θανάτωση λύκων, η παράνομη χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων, τα μεγάλα τεχνικά έργα.
Μεσογειακή Φώκια
Ένα από τα έξι πιο απειλούμενα με εξαφάνιση θηλαστικά στον κόσμο, η μεσογειακή φώκια (Monachus monachus) ζούσε παλαιότερα σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα και τις βορειοδυτικές ακτές της Αφρικής. Σήμερα, δεκαπέντε εκατομμύρια χρόνια έπειτα από την εμφάνιση του γένους Monachus στον πλανήτη μας, υπολογίζεται ότι οι μεσογειακές φώκιες που απομένουν δεν ξεπερνούν τα 400-500 ζώα.
Απειλές Μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο οι άνθρωποι κυνηγούσαν τη μεσογειακή φώκια για το δέρμα της, με το οποίο έφτιαχναν παπούτσια και ζώνες, και για το λίπος της, από το οποίο έφτιαχναν σπαρματσέτα και σαπούνι. Στις μέρες μας το κυνήγι της για εμπορικούς σκοπούς έχει σταματήσει, αλλά η μεσογειακή φώκια απειλείται περισσότερο παρά ποτέ. Κυριότερα αίτια είναι η καταστροφή των βιότοπων του ζώου καθώς και η εκ προθέσεως θανάτωσή του.
ΠΑΠΑΓΓΕΛΟΥ ΒΑΣΩ
ΧΙΟΥΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΣΤ΄ΤΑΞΗ
Μεγάλη Τεσσαρακοστή
Η Μεγάλη Σαρακοστή είναι χριστιανική χρονική περίοδος νηστείας. Είναι η αρχαιότερη από τις μεγάλες νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα. Αρχικά διαρκούσε έξι εβδομάδες ενώ αργότερα προστέθηκε και η έβδομη εβδομάδα. Ονομάζεται "Σαρακοστή" γιατί περιλαμβάνει σαράντα ημέρες νηστείας, δηλ. από την Καθαρή Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή πριν το Σάββατο του Λαζάρου, οπότε ακολουθεί η Κυριακή των Βαΐων και η Μεγάλη Βδομάδα. "Μεγάλη" Σαρακοστή ονομάζεται όχι για τη μεγάλη διάρκειά της αλλά για τη σημασία της που γίνεται σε ανάμνηση των Παθών του Χριστού. Αποτελεί την προετοιμασία των πιστών για τη γιορτή της Ανάστασης του Χριστού. Στη πραγματικότητα μαζί με την εβδομάδα των Αγίων Παθών είναι πενηνταήμερη περίοδος. Η Μεγάλη Εβδομάδα δεν περιλαμβάνεται στη Σαρακοστή αν και συνεχίζεται η νηστεία που είναι ιδιαίτερα αυστηρότερη. Σε όλες τις ημέρες της Μεγάλης Σαρακοστής τηρείται αυστηρή νηστεία εκτός του Σαββάτου και Κυριακής, όπου γίνεται κατάλυση οίνου και ελαίου, επιτρέπεται δηλαδή η κατανάλωση κρασιού και λαδιού. Εξαίρεση αποτελεί η γιορτή των Αγίων Τεσσαράκοντα μαρτύρων όπου καταλύεται το λάδι καθώς και ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου οπότε καταλύεται το ψάρι, όποια μέρα και να γιορτασθεί.
Κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα τηρείται αυστηρή νηστεία ακόμα και το Μεγάλο Σάββατο όπου είναι και το μόνο Σάββατο του έτους που, σύμφωνα με τους κανόνες της εκκλησίας, δεν καταλύεται το λάδι. Εξαιτίας της ονομασίας αυτής, τα νηστήσιμα τρόφιμα της περιόδου αυτής, αλλά και οποιαδήποτε έχουν σχέση μ’ αυτή ονομάζονται σαρακοστιανά σε αντίθεση με τα πασχαλινά. Χαρακτηριστική είναι η ελληνική ερωτηματική έκφραση «Λείπει ο Μάρτης από τη Σαρακοστή;»
ΧΑ’Ι’ΤΑΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
ΧΡΥΣΟΧΟΟΥ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
ΣΤ΄ΤΑΞΗ





Χελιδονίσματα
Σε πολλές περιοχές της χώρας μας, την πρώτη Μαρτίου ή στις 21 Μαρτίου, ημέρα της εαρινής ισημερίας, τα παιδιά γυρνάνε στα σπίτια κρατώντας ένα αρθρωτό ομοίωμα χελιδονιού, την «χελιδόνα», και τραγουδούν ένα είδος καλάντων, τα χελιδονίσματα.
Το έθιμο της χελιδόνας, έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα, και επιβιώνει μέχρι τις μέρες μας σε πολλά μέρη της Ελλάδας όπως Ήπειρο, Μακεδονία, Θράκη και Δωδεκάνησα.
Την «χελιδόνα» σε κάποιες περιοχές την στολίζουν με φύλλα κισσού, που είναι χαρακτηριστικό της αειθαλούς βλάστησης, σε άλλες, με ζουμπούλια ή άλλα ανοιξιάτικα λουλούδια, κι αλλού της κρεμούν κουδουνάκια και πολύχρωμα χαρτιά.
Οι «Χελιδονιστές», οι οποίοι ήταν κυρίως παιδιά αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις ενήλικες, γυρίζουν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας τραγούδια για τον ερχομό των χελιδονιών. Παλιά, οι νοικοκυρές έδιναν στα παιδιά λάδι, κρασί, αλεύρι, σιτάρι, αυγά και σε λίγες περιπτώσεις χρήματα. Τα λεφτά καθώς και ότι προϊόντα μάζευαν τα παιδιά τα αφιέρωναν στην εκκλησία.
Την 1η Μαρτίου τα παιδιά του χωριού ( συνήθως η 6η τάξη) βγαίνανε στο χωριό και τραγουδούσαν την χελιδόνα. Κρατούσαν ένα ξύλινο κουτί που ήταν από μπροστά ανοιχτό. Ήταν περασμένο μέσα από το κουτί ένα ξυλάκι και από πάνω ήταν καρφωμένο ένα ξύλινο χελιδόνι. Στο ξύλο ήταν τυλιγμένο ένα σκοινί , που το τραβούσανε και γύρναγε το χελιδόνι, περίπου όπως το γιο-γιο, ξανατυλιγότανε το σκοινί και το πουλί γυρνούσε από την άλλη μεριά. Τα παιδιά είχαν μαζί τους δύο κουμπαράδες και 2-3 καλάθια. Όλα μαζί τραγουδούσανε τη χελιδόνα από σπίτι σε σπίτι και τους έδιναν κεράσματα και λεφτά.
Χελιδόνα έρχεται από την Αραβία,φέρνει –φέρνει Άνοιξη φέρνει και καλοκαίρι και μεις για τούτο ήρθαμε να σας παρακαλέσουμε να μας δώσετε 5 αυγά , 5 αυγά, 5 κοκάκι άλλα 5 την Πασχαλιάγια να γεννάει η κλωσαριά και να σέρνει τα πουλιάΚαθώς η μάνα τα παιδιά.Μάρτης μας ήρθεκαλώς μας ήρθετα δένδρα ανθίζουντα λιβάδια πρασινίζουνκαι τα ζώα χαίρονται .Έξω ψύλλοι, ποντικοίμέσα υγεία και αράκαι το Πάσχα μας με γεια.Να ζήσετε ν’ ακούσετεΧελιδόνα αμήν.
ΧΑ’Ι’ΤΑΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
ΧΡΥΣΟΧΟΟΥ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
ΣΤ΄ΤΑΞΗ




Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821
Η 25η Μαρτίου είναι ημέρα διπλής σημασίας για τους Έλληνες, καθώς εκτός από θρησκευτική είναι και εθνική γιορτή. Θρησκευτική γιατί γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και εθνική γιατί η ημέρα αυτή σηματοδότησε την έναρξη της ελληνικής επανάστασης ενάντια στην οθωμανική κυριαρχία το 1821, ύστερα από 368 χρόνια σκλαβιάς. Η 25η Μαρτίου είχε οριστεί με βασιλικό διάταγμα του Όθωνα στις 15 Μαρτίου του 1838 ως επέτειος της έναρξης της Επανάστασης. Η Ελληνική επανάσταση του 1821 οδήγησε στην αναγνώριση της ανεξαρτησίας του Ελληνικού κράτους, με τη συνθήκη του Μαΐου του 1832, και αποτέλεσε το πρώτο μέρος του αγώνα του υπόδουλου ελληνισμού ενάντια στην Οθωμανική αυτοκρατορία.

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Ο Λόγος στην Πνύκα
Παιδιά μου!
Εις τον τόπο τούτο, οπού εγώ πατώ σήμερα, επατούσαν και εδημηγορούσαν τον παλαιό καιρό άνδρες σοφοί, και άνδρες με τους οποίους δεν είμαι άξιος να συγκριθώ και ούτε να φθάσω τα ίχνη των. Εγώ επιθυμούσα να σας ιδώ, παιδιά μου, εις την μεγάλη δόξα των προπατόρων μας, και έρχομαι να σας ειπώ, όσα εις τον καιρό του αγώνος και προ αυτού και ύστερα απ' αυτόν ο ίδιος επαρατήρησα, και απ' αυτά να κάμωμε συμπερασμούς και δια την μέλλουσαν ευτυχίαν σας, μολονότι ο Θεός μόνος ηξεύρει τα μέλλοντα. Και δια τους παλαιούς Έλληνας, οποίας γνώσεις είχαν και ποία δόξα και τιμήν έχαιραν κοντά εις τα άλλα έθνη του καιρού των, οποίους ήρωας, στρατηγούς, πολιτικούς είχαν, δια ταύτα σας λέγουν καθ' ημέραν οι διδάσκαλοί σας και οι πεπαιδευμένοι μας. Εγώ δεν είμαι αρκετός. Σας λέγω μόνον πως ήταν σοφοί, και από εδώ επήραν και εδανείσθησαν τα άλλα έθνη την σοφίαν των.
Εις τον τόπον, τον οποίον κατοικούμε, εκατοικούσαν οι παλαιοί Έλληνες, από τους οποίους και ημείς καταγόμεθα και ελάβαμε το όνομα τούτο. Αυτοί διέφεραν από ημάς εις την θρησκείαν, διότι επροσκυνούσαν τες πέτρες και τα ξύλα. Αφού ύστερα ήλθε στον κόσμο ο Χριστός, οι λαοί όλοι επίστευσαν εις το Ευαγγέλιό του, και έπαυσαν να λατρεύουν τα είδωλα. Δεν επήρε μαζί του ούτε σοφούς ούτε προκομμένους, αλλ' απλούς ανθρώπους, χωρικούς καί ψαράδες, και με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος έμαθαν όλες τες γλώσσες του κόσμου, οι οποίοι, μολονότι όπου και αν έβρισκαν εναντιότητες και οι βασιλείς και οι τύραννοι τους κατέτρεχαν, δεν ημπόρεσε κανένας να τους κάμη τίποτα. Αυτοί εστερέωσαν την πίστιν.
Οι παλαιοί Έλληνες, οι πρόγονοί μας, έπεσαν εις την διχόνοια και ετρώγονταν μεταξύ τους, και έτσι έλαβαν καιρό πρώτα οι Ρωμαίοι, έπειτα άλλοι βάρβαροι καί τους υπόταξαν. Ύστερα ήλθαν οι Μουσουλμάνοι και έκαμαν ό,τι ημπορούσαν, δια να αλλάξη ο λαός την πίστιν του. Έκοψαν γλώσσες εις πολλούς ανθρώπους, αλλ' εστάθη αδύνατο να το κατορθώσουν. Τον ένα έκοπταν, ο άλλος το σταυρό του έκαμε. Σαν είδε τούτο ο σουλτάνος, διόρισε ένα βιτσερέ [αντιβασιλέα], έναν πατριάρχη, καί του έδωσε την εξουσία της εκκλησίας. Αυτός και ο λοιπός κλήρος έκαμαν ό,τι τους έλεγε ο σουλτάνος. Ύστερον έγιναν οι κοτζαμπάσηδες [προεστοί] εις όλα τα μέρη. Η τρίτη τάξη, οι έμποροι και οι προκομμένοι, το καλύτερο μέρος των πολιτών, μην υποφέρνοντες τον ζυγό έφευγαν, και οι γραμματισμένοι επήραν και έφευγαν από την Ελλάδα, την πατρίδα των, και έτσι ο λαός, όστις στερημένος από τα μέσα της προκοπής, εκατήντησεν εις αθλίαν κατάσταση, και αυτή αύξαινε κάθε ήμερα χειρότερα διότι, αν ευρίσκετο μεταξύ του λαού κανείς με ολίγην μάθηση, τον ελάμβανε ο κλήρος, όστις έχαιρε προνόμια, ή εσύρετο από τον έμπορο της Ευρώπης ως βοηθός του ή εγίνετο γραμματικός του προεστού. Και μερικοί μην υποφέροντες την τυραννίαν του Τούρκου και βλέποντας τες δόξες και τες ηδονές οπού ανελάμβαναν αυτοί, άφηναν την πίστη τους και εγίνοντο Μουσουλμάνοι. Καί τοιουτοτρόπως κάθε ήμερα ο λαός ελίγνευε και επτώχαινε.
Εις αυτήν την δυστυχισμένη κατάσταση μερικοί από τους φυγάδες γραμματισμένους εμετάφραζαν και έστελναν εις την Ελλάδα βιβλία, και εις αυτούς πρέπει να χρωστούμε ευγνωμοσύνη, διότι ευθύς οπού κανένας άνθρωπος από το λαό εμάνθανε τα κοινά γράμματα, εδιάβαζεν αυτά τα βιβλία και έβλεπε ποίους είχαμε προγόνους, τι έκαμεν ο Θεμιστοκλής, ο Αριστείδης και άλλοι πολλοί παλαιοί μας, και εβλέπαμε και εις ποίαν κατάσταση ευρισκόμεθα τότε. Όθεν μας ήλθεν εις το νου να τους μιμηθούμε και να γίνουμε ευτυχέστεροι. Και έτσι έγινε και επροόδευσεν η Εταιρεία.
Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...
Εγώ, παιδιά μου, κατά κακή μου τύχη, εξ αιτίας των περιστάσεων, έμεινα αγράμματος και δια τούτο σας ζητώ συγχώρηση, διότι δεν ομιλώ καθώς οι δάσκαλοι σας. Σας είπα όσα ο ίδιος είδα, ήκουσα και εγνώρισα, δια να ωφεληθήτε από τα απερασμένα και από τα κακά αποτελέσματα της διχονοίας, την οποίαν να αποστρέφεσθε, και να έχετε ομόνοια. Εμάς μη μας τηράτε πλέον. Το έργο μας και ο καιρός μας επέρασε. Και αι ημέραι της γενεάς, η οποία σας άνοιξε το δρόμο, θέλουν μετ' ολίγον περάσει. Την ημέρα της ζωής μας θέλει διαδεχθή η νύκτα του θανάτου μας, καθώς την ημέραν των Αγίων Ασωμάτων θέλει διαδεχθή η νύκτα και η αυριανή ήμερα. Εις εσάς μένει να ισάσετε και να στολίσετε τον τόπο, οπού ημείς ελευθερώσαμε και, δια να γίνη τούτο, πρέπει να έχετε ως θεμέλια της πολιτείας την ομόνοια, την θρησκεία, την καλλιέργεια του Θρόνου και την φρόνιμον ελευθερία. Τελειώνω το λόγο μου. Ζήτω ο Βασιλεύς μας Όθων! Ζήτω οι σοφοί διδάσκαλοι! Ζήτω η Ελληνική Νεολαία!

Η ελευθερία είναι αναμφισβήτητο και αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα. Είναι χρέος κάθε ανθρώπου να τη σέβεται και να την υπερασπίζεται. Διότι μόνο μέσα από ελεύθερους λαούς προάγεται η δημοκρατία και μόνο μέσα από στη δημοκρατία γεννιούνται ελεύθεροι άνθρωποι. Άνθρωποι που γνωρίζουν και προασπίζονται το δικαίωμα όλων στην ισότητα, την αξιοπρέπεια, τη δικαιοσύνη. Διότι «Όποιος Ελεύθερα συλλογάται , Συλλογάται καλά» όπως αναφέρει ο Ρήγας Φεραίος.
ΠΡΟΓΙΟΣ ΝΙΚΟΣ
ΦΡΑΓΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Ε΄ΤΑΞΗ









Ήθη και έθιμα του Πάσχα
Τα έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας είναι πολλά και γνωστά που ισχύουν σε όλη την Ελλάδα , κόκκινα αυγά , ετοιμασίες κλπ , Όλη την Μεγάλη Εβδομάδα δεν ακούν τραγούδια , δεν τραγουδάνε , ούτε σφυρίζουν , στα καφενεία δεν παίζουν χαρτιά. Την Μεγάλη Πέμπτη, σε πολλά μέρη της Ελλάδας,φτιάχνουν ένα ανθρώπινο ομοίωμα από ξύλα , τον "Ιούδα" , τον οποίον και περιφέρουν σε όλα τα σπίτια του χωριού και τον οποίον χτυπούν και κακίζουν για την αισχρή προδοσία του. Τα αρνιά για το Πάσχα σφάζονται Μεγάλη Τετάρτη και Μεγάλη Πέμπτη . Οι κοπέλες οι ανύπαντρες μαζεύουν από τους κήπους τους κρίνους , τριαντάφυλλα , άνθη λεμονιάς και άλλα λουλούδια για τον στολισμό του Επιταφίου την Μεγάλη Πέμπτη .
Στην Κρήτη και ειδικά την Μεγάλη Παρασκευή υπάρχει το έθιμο ο Ιερεύς να μνημονεύει εντός της Εκκλησίας πριν την περιφορά του Επιταφίου τα ονόματα όλων των κεκοιμημένων συγχωριανών της κάθε οικογένειας έστω και πολλές γενεές πίσω . Φυσικά ο λαός παρακολουθεί τις ιερές ακολουθίες όλης της Μεγάλης Εβδομάδας . Το Μεγάλο Σάββατο το ομοίωμα του Ιούδα τοποθετείται πάνω σε σωρό με τα ξύλα , για τον φόβο των Ιουδαίων , δηλαδή των γειτονικών χωριών που επιδιώκουν να κλέψουν τον Ιούδα . Ουσιαστικά, τα έθιμα του Πάσχα αρχίζουν από τη Μεγάλη Πέμπτη, ημέρα κατά την οποία ξεκινούν οι προετοιμασίες για τη μεγάλη γιορτή. Με ένα κόκκινο πανί, που συμβολίζει το αίμα του Χριστού, απλωμένο στο μπαλκόνι ή το παράθυρο, ξεκινούν στην επαρχία τη Μεγάλη Πέμπτη οι προετοιμασίες για τη βραδιά της Ανάστασης, ενώ την ίδια ημέρα οι νοικοκυρές σε όλη τη χώρα βάφουν τα κόκκινα αυγά.
Παλαιότερα στη Μακεδονία η νοικοκυρά έβαζε το πρώτο αυγό στο εικονοστάσι, απ' όπου το έβγαζε με την πυροστιά μόνο όταν έβρεχε ή άστραφτε, για να «ξορκίσει» το χαλάζι και τις πλημμύρες. Σε κάποια χωριά της Μακεδονίας, όπως οι Ελευθερές, μέχρι πριν από λίγα χρόνια σημάδευαν το κεφάλι και την πλάτη των μικρών αρνιών με τη μπογιά που είχε χρησιμοποιηθεί για το βάψιμο τον αυγών.
Όσο το κόκκινο πανί ήταν κρεμασμένο στο μπαλκόνι ή το παράθυρο, οι γυναίκες δεν έπλεναν ούτε και άπλωναν ρούχα, γιατί το θεωρούσαν κακό σημάδι, ενώ τα πρώτα αυγά που έβαφαν τα έστελναν μαζί με τσουρέκια στα πεθερικά τους.
Τη Μεγάλη Πέμπτη ζυμώνονται και τα τσουρέκια. Παλαιότερα, όταν η πίστη διατηρούσε ακόμη κάποια στοιχεία δεισιδαιμονίας, μία από τις κουλούρες της Μεγάλης Πέμπτης φυλαγόταν στο εικονοστάσι για να καταναλωθεί την Πρωτομαγιά, ώστε προστατεύονται τα μέλη της οικογένειας από τα μάγια.
Τη Μεγάλη Πέμπτη στην εκκλησία ψέλνεται η μακρά ακολουθία των Παθών με τα 12 Ευαγγέλια και αναπαριστάνεται ξανά η Σταύρωση. Αφού τελειώσουν τα 12 Ευαγγέλια, κοπέλες αναλαμβάνουν να στολίσουν τον Επιτάφιο με γιρλάντες από λευκά λουλούδια, έτσι ώστε το πρωί της επόμενης μέρας να είναι έτοιμος να δεχθεί το σώμα του Χριστού κατά την Αποκαθήλωση.
Η τελετουργία της Μεγάλης Παρασκευής και η ακολουθία του Επιταφίου
Η Μεγάλη Παρασκευή είναι ημέρα πένθους. Καθώς το δράμα του Ιησού κορυφώνεται, ένα αρχαίο πένθιμο έθιμο αναβιώνει ακόμη και στις μέρες μας σε κάποια χωριά της Μακεδονίας. Την ώρα που περνά ο Επιτάφιος, οι νοικοκυρές βγάζουν στην εξώπορτα ένα πιάτο με φυτρωμένους σπόρους και το ξαναπαίρνουν μέσα στο σπίτι τα ξημερώματα. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα, καθώς τελείτο κατά τη γιορτή του Άδωνη και συμβόλιζε το θάνατο και την ανάσταση.
Ακόμη και σήμερα σε κάποια χωριά οι κάτοικοι δεν στρώνουν καν τραπέζι τη Μεγάλη Παρασκευή και το γεύμα τους περιορίζεται σε ένα πιάτο ξύδι, όπου όλοι βουτούν το ψωμί και το γεύονται, συμμεριζόμενοι το Θείο Πάθος. Δεν τρώνε γλυκά για την αγάπη του Χριστού, που τον πότισαν ξύδι. Ταχινόσουπα, μαρούλι ή φακές με ξύδι είναι τα συνήθη φαγητά.
Κανείς δεν πρέπει να πιάσει στα χέρια του σφυρί ή βελόνι, γιατί θεωρείται μεγάλη αμαρτία. Το βράδυ γίνεται ο Εσπερινός και η περιφορά του Επιταφίου. Χαρακτηριστικό ήταν η ευγενής άμιλλα ανάμεσα στις ενορίες για τον ομορφότερα στολισμένο Επιτάφιο. Πρώτα πήγαιναν τα λουλούδια για το στολισμό του Επιταφίου οι ελεύθερες και ύστερα οι παντρεμένες. Από κάτω περνούσαν όλοι από μία φορά. Τρεις φορές έπρεπε να περάσουν και οι άρρωστοι για ν' αναρρώσουν.
Τα λουλούδια που παίρνουν οι πιστοί από τον Επιτάφιο θεωρούνται ευλογημένα και τοποθετούνται στο εικονοστάσι του σπιτιού. Παλιότερα, οι γυναίκες έφτιαχναν με αυτά φυλαχτά για τους ναυτικούς, ενώ ορισμένοι τα χρησιμοποιούσαν και σαν γιατρικό για τον πονοκέφαλο.
Στην περιφορά του Επιταφίου προπορεύεται η μπάντα ή η χορωδία και παίζει πένθιμα εμβατήρια, ακολουθούν οι ιεροψάλτες, ο κλήρος, οι μυροφόρες, τα εξαπτέρυγα, πρόσκοποι και οι πιστοί που ψέλνουν σε όλη τη διάρκεια της λιτανείας. Σε όλη τη διαδρομή οι πιστοί ραίνουν τον επιτάφιο με λουλούδια και αρώματα, κρατώντας αναμμένα κεριά.
Η ιεροτελεστία του Μεγάλου Σαββάτου και η ώρα της Ανάστασης
Το Μεγάλο Σάββατο οι πιστοί προετοιμάζονται για το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης. Το βράδυ της ίδιας ημέρας ο ιερέας φωνάζει το «Χριστός Ανέστη!». Ένα από τα βασικότερα τελετουργικά στοιχεία της Ανάστασης είναι το αναστάσιμο Φως, με κορυφαία στιγμή την πρόσκληση του ιερέα «Δεύτε λάβετε Φως». Το Φως αυτό οι πιστοί το μεταφέρουν στα σπίτια τους. Μπαίνοντας «σταυρώνουν» πρώτα το ανώφλι της εξώπορτας, ενώ παλαιότερα ανανέωναν και το φως του καντηλιού ή ακόμη μετέδιδαν το καινούργιο φως στα στείρα ζώα και τα άκαρπα δέντρα, για να τους εξασφαλίσουν γονιμότητα. Αρκετά διαδομένη κατά το παρελθόν ήταν η αναπαράσταση της σκηνής των «κεκλεισμένων θυρών». Μπροστά στην πόρτα της εκκλησίας, όταν επέστρεφε η πομπή με τα αναμμένα κεριά της Ανάστασης, ο ιερέας που παρίστανε το Χριστό, ενώπιον των πυλών της Κόλασης, έψελνε τους διαλογικούς στίχους 7-10 του KΓ' ψαλμού του Δαβίδ «Άρατε πύλας οι άρχοντες υμών και επάρθητε πύλαι αιώνιοι και εισελεύσεται ο Βασιλεύς της δόξης».
Ο διάκος από μέσα, που παρίστανε το διάβολο, προσπαθούσε να εμποδίσει την είσοδο. Τελικά ο ιερέας έσπρωχνε ορμητικά, άνοιγε τη θύρα και έμπαινε μέσα ως ο λυτρωτής των αμαρτωλών. Τέλος, μετά τη «δεύτερη» Ανάσταση, ακολουθούσε λιτανεία των εικόνων και χορός, τον οποίο, όχι σπάνια, έσερνε πρώτος ο ιερέας της ενορίας.
Κυριακή του Πάσχα, η μέρα του πατροπαράδοτου οβελία
Σε πολλές περιοχές της βόρειας Ελλάδας την Κυριακή του Πάσχα έριχναν στη φωτιά το ομοίωμα του Ιούδα ή του Οβριού. Το έθιμο, που απαντάται ακόμη και σήμερα σε ορισμένες περιοχές, αποτελεί ένδειξη αγανάκτησης των πιστών για την πράξη προδοσίας του Ιούδα.
Πάντως, ελληνικό Πάσχα χωρίς τον παραδοσιακό οβελία δεν νοείται. Στα χωριά η σφαγή του οβελία ακολουθεί συγκεκριμένο τελετουργικό, συμβολίζοντας τη θυσία του Χριστού.
Στις ορεινές μάλιστα περιοχές της βόρειας Ελλάδας οι άνθρωποι εξακολουθούν να πιστεύουν ότι το πασχαλινό αρνί διαθέτει προφητικές δυνάμεις. Έτσι, οι χωρικοί -και ιδιαίτερα οι βοσκοί- επιδίδονται στην «ωμοπλατοσκοπία», προφητεύοντας το μέλλον με «οδηγό» την πλάτη του σφάγιου.
ΑΡΓΥΡΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤ΄ΤΑΞΗ
ΠΑΠΑ’Ι’ΩΑΝΝΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗΣ Ε΄ΤΑΞΗ
Κανόνες για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια
· Ακούω – βλέπω, προσέχω πάντα.
· Πηγαίνω δεξιά του δρόμου.
· Όχι πολύ κοντά στο πεζοδρόμιο – κράσπεδο.
· Προσοχή στα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
· 4μ. απόσταση από τα άλλα οχήματα μπροστά μας.
· 10μ.απόσταση από τα άλλα αυτοκίνητα σε κατηφόρα.
· Σταματάμε ή επιβραδύνουμε στις διασταυρώσεις.
· Σηκώνουμε το χέρι για να δείξουμε πως θα στρίψουμε (φλας).
· Κίνδυνος – Κόρνα.
· Σταματάμε για να περάσουν οι πεζοί.
· Πρώτα ελαττώνουμε ταχύτητα μετά σταματάμε.
· Φοράμε πάντα κράνος με λουράκι.
· Φοράμε πάντα ανοιχτόχρωμα ρούχα / ανακλαστικά.
· Ο ένας ποδηλάτης πίσω από τον άλλο, όχι δίπλα.
· Να λειτουργούν τα φώτα στο ποδήλατο.
ΑΓΡΑΓΓΕΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗΣ
ΣΤ΄ΤΑΞΗ
Σαρακοστιανά μαγειρέματα
Ταραμοσαλάτα
Υλικά
200 γρ ταραμάς καλός λευκός
350 γρ ψίχα ψωμιού
1 κρεμμύδι
2 λεμόνια
1 ποτήρι νερού λάδι
πιπέρι
Οδηγίες
Βρέχουμε την ψίχα και την στίβουμε καλά.
Βάζουμε στο πολυμίξερ τον ταραμά και το κρεμμύδι. Ρίχνουμε πιπέρι, την ψίχα, και το χτυπάμε.
Προσθέτουμε σιγά σιγά καθώς το χτυπάμε το λάδι και το λεμόνι.
Δοκιμάζουμε και αν χρειαστεί προσθέτουμε ψωμί, λάδι, πιπέρι ή λεμόνι ανάλογα με τις προτιμήσεις μας
ΑΓΡΑΓΓΕΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗΣ
ΣΤ΄ΤΑΞΗ




Αποτελέσματα Superleague Βαθμολογία
Όσο προχωρά το πρωτάθλημα προς το τέλος του, τόσο περισσότερο ενδιαφέρον αποκτά, με ανατροπές και “συνωστισμό” στην κορυφή του βαθμολογικού πίνακα, αλλά και στην “ουρά” του. Μετά την ολοκλήρωση και του ντέρμπι στην Τούμπα μεταξύ του ΠΑΟΚ και του Παναθηναϊκού, τα αποτελέσματα των αγώνων έχουν ως εξής:
Ηρακλής – Λεβαδειακός 1 – 1 ,Νέα Καβάλα – Skoda Ξάνθη 2 – 1,Εργοτέλης – Ολυμπιακός 1 – 1,Ατρόμητος – Αστέρας Τρίπολης 0 – 0,Λάρισα – Πανθρακικός 0 – 2,ΠΑΣ Γιάννινα – Πανιώνιος 2 – 3,ΑΕΚ – Άρης 1 – 0,ΠΑΟΚ – Παναθηναϊκός 2- 1

1. Παναθηναϊκός 52
2. Ολυμπιακός 50
3. ΠΑΟΚ 50
4. ΑΕΚ 39
5. Άρης 35
6. Νέα Καβάλα 33
7. Ατρόμητος 31
8. Αστέρας Τρίπολης 30

9. Εργοτέλης 29
10. Πανιώνιος 28
11. Skoda Ξάνθη 25
12. Ηρακλής 25
13. Λάρισα 24
14. Λεβαδειακός 21
15. ΠΑΣ Γιάννινα 21
16. Πανθρακικός 12


ΚΑΡΑΝΤΩΝΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ & ΜΑΛΤΕΖΟΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΤ΄ΤΑΞΗ
Πασχαλινά μαγειρέματα-Τα Λαζαράκια
Υλικά: 1 κιλό αλεύρι, 1 φακελάκι ξερή μαγιά, 1 φλιτζάνι γάλα ζεστό, περίπου 150 γρ. ζάχαρη, 1 κουταλιά κανέλα, 1 κουταλάκι αλάτι, λίγο γλυκάνισο, 2 φλιτζάνια χλιαρό νερό, περίπου 3 κουταλιές λάδι, καρύδια ολόκληρα για το πλάσιμο.
Εκτέλεση: Ετοιμάζουμε το προζύμι από το προηγούμενο βράδυ, διαλύοντας τη μαγιά σε λίγο χλιαρό νερό και το ανακατεύουμε με ενάμισι φλιτζάνι αλεύρι. Το αφήνουμε σκεπασμένο. Κοσκινίζουμε το αλεύρι και το βάζουμε σε μία λεκάνη. Κάνουμε μία λακκούβα στη μέση και ρίχνουμε όλα τα υλικά μαζί με το προζύμι. Ζυμώνουμε έως ότου γίνει η ζύμη μαλακή, αφράτη και δίχως να κολλάει. Παίρνουμε μικρά κομμάτια ζύμης και τα πλάθουμε σε σχήμα κορδονιού. Βάζουμε ένα καρύδι στο κέντρο και διπλώνουμε τα δύο άκρα του κορδονιού, στριβοντάς τα μεταξύ τους. Παίρνουμε λίγη ζύμη, πλάθουμε μικρά επτά κορδόνια και τα βάζουμε ανά δύο σε σχήμα σταυρού πάνω σε κάθε καρύδι. Ψήνουμε στους 200 βαθμούς Κελσίου για 20 λεπτά περίπου.Τα «Λαζαράκια» τα έφτιαχναν το Σάββατο του Λαζάρου και τα έδιναν στα παιδιά.
ΑΡΓΥΡΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤ΄ΤΑΞΗ
ΠΑΠΑ’Ι’ΩΑΝΝΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗΣ Ε΄ΤΑΞΗ


1) ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ
ΠΑΣΧΑ, ΑΝΑΣΤΑΣΗ, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, ΑΓΙΟ ΦΩΣ, ΕΘΙΜΑ, ΛΑΜΠΑΔΑ

2) ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΙΑΚΟΣ, ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ, ΦΕΡΑΙΟΣ,ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ,ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗΣ

ΚΑΡΑΝΤΩΝΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤ΄ΤΑΞΗ,ΚΕΦΑΛΑ ΛΙΝΑ & ΜΑΛΤΕΖΟΥ ΧΡΥΣΑ Ε΄ΤΑΞΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: